+sweet baby name for cik Zara??

haa cik zara..
ni ada skit nama2 yg sempat
den cari..
harap2 dapat laa idea skit nk cari
nama for ur sister's coming baby..
klu nk cari len2
leh visit this site
http://www.karangkraf.com.my/E-Majalah/Pa&Ma/namababy.asp?pg=6&hf=A

nama yg wana biru ni for baby boy..
yg pinky for gurlz yee..



Syahmi Syihabuddin (Mulia, bijak, berani/bintang agama)
Anak yang memiliki nama ini kelihatan cergas, pintar dan memiliki sifat kepimpinan. Suka kepada kebaikan, sekali gus boleh memberikan contoh yang baik dalam pergaulannya.

Syazwi Salihin (Keharumanku, yang baik)
Harum di sini membawa erti seorang anak yang dapat membuahkan budi pekerti yang baik dan menggembirakan kedua ibu bapanya.

Syukri Kamil (Kesyukuranku/sempurna)
Anugerah anak kepada sepasang suami isteri, sebenarnya suatu kurniaan Allah yang tiada bandingannya. Rasa kesyukuran dilahirkan dengan penganugerahan cahaya mata yang sangat bernilai ini dan bersyukur atas segala pemberian Allah.

Syarif Syamil (Mulia/menyeluruh)
Anak yang diharapkan untuk menjadi manusia yang mulia di kemudian hari. Berjaya dalam meraih kejayaan dalam hidupnya. Berjaya menjadi orang yang pandai dan tahu menjaga maruah diri. Sentiasa menjaga diri agar tidak terlibat dengan sesuatu perkara yang boleh merosakkan diri sendiri dan juga nama baik keluarga.

Shafiy (Tenteram suci)
Anak ini seorang yang tenang dan pandai mengawal emosi dirinya.

Syafi (Yang menyembuhkan)
Mungkin namanya akan mendorong dia menjadi seorang yang minatnya mengkaji ilmu-ilmu perubatan.




Aisy Hafiy
(Kaya raya/yang memuliakan)
Kekayaan yang dimiliki oleh seseorang kadang-kadang menyebabkan ia sombong dan lupa diri. Jika ada anak-anak yang kaya, alangkah baiknya jika dia dapat membantu orang yang susah dan mudah memberi sesuai dengan kemuliaan sebagai orang yang kaya pada harta dan juga pada budi bahasanya.


Aliyah Afifah Wanita yang tinggi/yang sopan
Wanita akhir zaman, selalu dikaitkan dengan kehilangan sopan santun dan juga budi pekerti yang baik. Namun, bukan zaman yang silap tetapi sebenarnya pendidikan yang diberikan oleh ibu bapalah yang mencorakkan kehidupan anak. Biarlah zaman berubah kemodenannya, tetapi seorang wanita tetap tinggi dengan kesopanan dan budi pekerti baik yang dimiliki.

Aisyah Aqilah * Aisyah Afiqah Hidup bahagia/ Cerdas, pandai * Sangat berpengetahuan
Ibu bapa pastinya mengharapkan anak-anak hidup bahagia. Doa yang berpanjangan sentiasa dipanjatkan demi kebahagiaan anak. Pastinya ibu bapa boleh bergembira bila anak-anak kembarnya cerdas dan sangat berpengetahuan. Merekalah yang diharapkan untuk meneruskan perjuangan generasi akan datang. Generasi yang bukan sahaja memiliki ilmu pengetahuan yang luas, malahan tinggi pula budi pekertinya.

Azyan Alilah Perhiasan / Yang memakai wangian
Seorang anak perempuan memang suka untuk berhias-hias. Sesungguhnya jadikanlah budi pekerti yang sopan santun sebagai perhiasan yang terbaik. Sebagaimana yang disarankan oleh agama ialah sebaik-baik perhiasan adalah seorang wanita yang solehah. Biarlah kebaikannya ibarat bau-bau wangian yang sangat disukai ramai.

Anis Zarifah Comel/indah
Anak yang comel dan menjadi kemanjaan kepada ibu bapa. Perilakunya menawan hati dan jauh dari sifat-sifat yang buruk.

Aisyah Mariah Kehidupan/yang indah
Selain nama isteri Rasulullah s.a.w, dia juga merupakan seorang yang matang dalam mengharungi kehidupannya. Mampu membina kehidupan yang indah lagi diredhai Tuhan.

Syazana Kecergasan
Cergas di dalam kehidupan sehariannya. Tidak banyak menyusahkan ibu bapa dan pandai menyesuaikan dirinya bersama masyarakat.

Syaurah Cantik
Cantik dan anggun. Moga-moga kesombongan tidak ada dalam dirinya. Malahan seorang yang tahu menilai mana yang baik dan mana yang buruk.

Iffah Huriyyah Suci terpelihara/bidadari
Alangkah bertuahnya ibu bapa yang boleh mendidik anak perempuannya tahu menjaga dan memelihara maruah diri. Melihat fenomena masyarakat sekarang, segelintir remaja perempuan hilang malu dalam menjaga akhlak diri mereka. Melepak, merokok, pergaulan bebas menjadi kebiasaan hidup. Semoga anak yang memiliki nama ini terhindar daripada perkara-perkara sedemikian, sesuai dengan namanya yang suci lagi terpelihara.

Irdina Ilmuna Kehormatan kami/pengetahuan kami
Semoga anak dididik untuk mengejar ilmu pengetahuan yang tinggi. Sebarang kejayaan yang hendak dicapai, ia memerlukan ilmu pengetahuan, apa lagi dalam menghadapi zaman yang serba mencabar ini. Orang yang berilmu pengetahuan, apa lagi kalau berakhlak, dia akan dihormati oleh orang lain.

Inshiraah Gembira, kesenangan, kebahagiaan, keceriaan

Hana Humaira Rezeki tanpa kepayahan/yang berpipi merah Memang ada anak-anak yang rezekinya sentiasa cerah. Selalunya anak yang begini orang kata nasibnya untung dan baik. Ada-ada sahaja yang menyebabkan rezekinya sentiasa ada dan berpanjangan. Anak yang begini hidupnya selalu dipenuhi dengan keriangan dan kekayaan.

2 comments:

.zara. said...

wahhhh~
lagi t'belit lidah saye...
haha! tp suke name inshiraah 2...
sdp je...
bwat name anak aku la..
muahahahaha!

Ummul Jannah said...

hehehe hampehh..
dh xsabar2 nk kwin laa tuu
arii tuu lg asyik berangan
nk pakai baju pregnant..